Stalexport Autostrada Małopolska SA.

13 stycznia 2011, 12:20, Stalexport Autostrada Małopolska SA.

Kierowcy wzajemnie doradzają sobie jak bezpiecznie podróżować autostradami

„Nie bij rekordów prędkości”, „siadaj za kierownicę wypoczęty”, „pamiętaj o kulturze jazdy”, „dopasuj prędkość do warunków panujących na autostradzie”. Kierowcy sami budują w Internecie katalog porad bezpiecznej jazdy autostradami. Jest ich już ponad 80, docelowo może być więcej, bo swoje wskazówki można przesyłać do 16 stycznia br.

Kampanię „Rekordowo bezpieczni z A4 Katowice-Kraków” zainicjował Stalexport Autostrada Małopolska S.A.. Akcję wspierają komendy wojewódzkie policji - śląska i małopolska oraz Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Do dzielenia się poradami zachęca kierowców także Kuba Bielak, dziennikarz motoryzacyjny oraz instruktor bezpiecznej jazdy.

- Od początku roku, po autostradach i drogach ekspresowych możemy poruszać się szybciej. Warto w tej sytuacji zatrzymać się na chwilę i zastanowić jak to bezpiecznie wykorzystać. Dobrym sposobem jest zebranie swoich pomysłów i podzielenie się nimi z innymi. Każdy z nas, kierowców ma przecież swoje przemyślenia dotyczące bezpiecznej jazdy samochodem - mówi Kuba Bielak.

Wybrane, dotychczas przesłane porady kierowców dla podróżujących autostradami:

1. „Bądź wypoczęty. Nie siadaj za kółkiem po nieprzespanej nocy czy bardzo męczącym dniu, zwłaszcza jeśli planujesz podróż na autostradzie. Jazda tego rodzaju drogą jest specyficzna. Akcja dzieje się szybko, prędkości są duże. Wymaga to od kierowcy błyskawicznych reakcji i dużego refleksu. Nie wspominając o ryzyku zaśnięcia za kierownicą!”

2. „Wjeżdżając na autostradę wykorzystuj zawsze maksymalnie pas rozbiegowy. Unikniesz w ten sposób zagrożenia, że inni uczestnicy ruchu wjadą w tył twojego samochodu.”

3. „Pamiętaj, że na autostradzie poruszamy się z większymi prędkościami niż na innych drogach, a co za tym idzie powinniśmy zachowywać większe odstępy między pojazdami. Nasz czas reakcji jest taki sam, ale z racji większej prędkości droga jaką przebędziemy będzie większa. Nieznaczne zwiększenie odstępu może pomóc
w uniknięciu stresowych sytuacji.”

4. „Często korzystasz z odcinka płatnego autostrady A4? Nie bij rekordów prędkości. Chęć pobicia poprzedniego wyniku czasu przejazdu między bramkami, to łamanie przepisów i brawura, która jeśli weźmie górę nad zdrowym rozsądkiem i wyobraźnią, stanowić będzie pierwszy krok do tragedii...”

5. „Zjeżdżając z autostrady, zmniejsz prędkość, nie pędź na pewniaka. Na innych drogach dozwolona prędkość jest niższa niż na autostradzie.”

Konkurs na najlepsze porady dotyczące bezpiecznej jazdy na autostradach potrwa do 16 stycznia br. Autorzy 10 najcenniejszych rad, wybranych przez przedstawicieli SAM S.A., organizatora akcji, śląskiej i małopolskiej Policji oraz GITD, a także dziennikarza motoryzacyjnego Kubę Bielaka, zostaną nagrodzeni.

Swoje porady można dopisywać na dedykowanej stronie internetowej pod adresem www.bezpieczna.autostrada-a4.pl. Na stronie znajdują się najnowsze porady nadesłane przez internautów oraz zestaw 15 praktycznych wskazówek, jak bezpiecznie podróżować autostradami, przygotowanych przez SAM S.A., Policję oraz GITD.

###

Trwa konkurs dla dziennikarzy na publikacje dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego „Popisz się bezpieczeństwem”
www.bezpieczna.autostrada-a4.pl/popiszsie

 

Informacje o SAM SA.

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 61-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskał koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Na podstawie Umowy Koncesyjnej SAM S.A. ustawicznie  inwestuje w infrastrukturę autostradową oraz zajmuje się pozyskiwaniem długoterminowego finansowania na realizację  inwestycji.  Do końca 2009 r. wartość dokonanych inwestycji wyniosła 830 mln zł i była o ok. 300 mln wyższa od pierwotnego planu finansowego. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego  finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.