Imago Public Relations

21 listopada 2011, 15:53, Imago Public Relations

Raport: wizerunek górnictwa 2010-2011

Liderzy wizerunkowi branży górniczej na dobrym ‘publicity’ zyskali w ostatnim roku 36 milionów złotych. To jak się komunikują z rynkiem decyduje o postrzeganiu regionu oraz zawodu górnika - wynika z raportu ‘Wizerunek branży górniczej 2010 – 2011” przygotowanego przez Imago Public Relations i PRESS SERVICE Monitoring Mediów i zaprezentowanego 21 listopada br. na konferencji ‘Górnictwo 2011’ w Katowicach.

Miesięcznie na temat górnictwa w badanym okresie pojawiało się w mediach drukowanych od ponad 300 do 500 publikacji – w zdecydowanej większości (ponad 75 proc.) neutralnych i niemal po równo negatywnych (blisko 12 proc.) jak i pozytywnych (nieco ponad 12 proc.) W większości były to duże, opiniotwórcze materiały prasowe (blisko 39 proc. wszystkich analizowanych publikacji).

- Branża górnicza należy do najczęściej komentowanych w mediach gałęzi rodzimego przemysłu. Zdecydowana większość publikacji traktujących o górnictwie dotyczy graczy branżowych. Jednocześnie, ze względu na specyfikę górnictwa, wizerunek firm przemysłu wydobywczego jest wyjątkowo wrażliwy. Najbardziej obciążające wizerunkowo dla graczy branżowych są wypadki, katastrofy i protesty z jakimi przychodzi zmierzyć się firmom, również komunikacyjnie – komentuje wyniki raportu Sebastian Bykowski, dyrektor generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, firmy będącej współautorem raportu.

Najwięcej uwagi branży górniczej poświęcały media regionalne, a przodowały w tym obszarze media śląskie (1683 publikacje). Poza Śląskiem najwięcej o górnictwie pisano w województwach małopolskim i mazowieckim, jednak były to wielkości o rząd mniejsze od tych z województwa śląskiego – odpowiednio 296 i 190 publikacji.

Najwięcej z analizowanych publikacji prasowych dotyczyło nowych inwestycji i kondycji finansowej przedsiębiorstw, trzecim najczęściej poruszanym w mediach drukowanych tematem dotyczącym branży górniczej były praca i pracownicy. Jednym z czterech najczęściej poruszanych tematów był temat katastrof i wypadków. Media dużo uwagi poświęcały również strajkom, manifestacjom i protestom.

- Górnictwo widziane przez okular prasy to branża… spokojna. Bez wyraźnych obciążeń, ale i pozytywnych jednoznaczności – choć oczywiście trzeba pamiętać, że taki stan może ulec gwałtownej zmianie wskutek jednego nawet silnego impulsu, jak np. katastrofa czy protest - mówi Rafał Czechowski, dyrektor zarządzający Imago Public Relations, firmy będącej współautorem raportu. Sposób prezentacji spółek górniczych w sytuacjach trudnych zależy w dużej mierze od sprawności komunikacyjnej oraz opracowanych i wdrożonych procedur zarządzania sytuacją kryzysową. Jak pokazują wyniki naszego badania gracze rynkowi najlepiej przygotowani do takich sytuacji tracili wizerunkowo najmniej – dodaje Rafał Czechowski.

W przeliczeniu na ekwiwalent reklamowy publikacji branża łącznie zyskała ponad 36 milionów złotych. Ponad 15 milionów złotych przyniosło komunikowanie planowanych inwestycji i raportowanie bieżącej sytuacji firmy. Spółki wizerunkowo traciły najwięcej przez strajki, katastrofy i wyroki sądowe.

Do medialnych liderów branży należą producenci węgla: Kompania Węglowa, Jastrzębska Spółka Węglowa, Katowicki Holding Węglowy oraz producenci sprzętu górniczego: Famur i Kopex.

Raport oparto na analizie ponad pięciu i pół tysiąca publikacji, wyłącznie prasowych, opublikowanych w 1100 tytułach prasy ogólnopolskiej
i regionalnej, ogólnoinformacyjnej, branżowej i specjalistycznej w okresie wrzesień 2010 – sierpień 2011.

Pełną wersję raportu można pobrać ze strony: http://www.press-service.com.pl/pl/uslugi/wizerunek-medialny-branzy-gornic/.

Załączniki

Informacja prasowa
doc, rozmiar: 199 KB
pobierz plik