Powrót do strony agencji

Kierowcy poradzili, jak nie zasnąć za kierownicą

„Nie używaj tempomatu”, „przemyj twarz zimną wodą”, „włącz audiobooka”, „zjedz kilka plasterków cytryny”, to fragmenty niektórych z ponad 100 sposobów zwalczania senności za kierownicą, które nadesłali Internauci w ramach akcji „To nie sen, Ty prowadzisz”. 21 wyróżnionych wskazówek kierowców, dostępnych na stronie internetowej www.bezpieczna.autostrada-a4.pl pomoże im skutecznie kontrolować zmęczenie i senność podczas długich podróży.

„To nie sen, Ty prowadzisz” to hasło kampanii edukacyjnej, uwrażliwiającej kierowców na zagrożenie spowodowane przemęczeniem podczas prowadzenia pojazdu. Organizator akcji - Stalexport Autostrada Małopolska S.A. - zachęcał kierowców do dzielenia się swoimi wskazówkami, jak nie zasnąć podczas prowadzenia pojazdu. Autorzy 21 oryginalnych porad zostaną nagrodzeni audiobookami.

- Szkolimy kierowców, jak bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym, mówimy im, jak poprawnie zaparkować, sprawdzić stan techniczny pojazdu, nauczamy, jak zachować się na autostradach, gdzie panują szczególne warunki jazdy, ale czy kierowcy wiedzą, jak przygotować się do długiej trasy i co zrobić, żeby nie zasnąć za kierownicą? Okazuje się, że wielu kierowców ma swoje patenty na walkę ze zmęczeniem i chętnie się nimi podzieliło z innymi uczestnikami ruchu. Warto je wypróbować i sprawdzić, który jest najskuteczniejszy – mówi Grzegorz Stasiak, instruktor jazdy znany z programu „Nauka Jazdy” (TVN) i „twarz” kampanii „To nie sen, Ty prowadzisz”.

Akcja „To nie sen, Ty prowadzisz” została skierowana przede wszystkim do kierowców korzystających z autostrad. Jak wynika ze statystyk, autostrady należą do tras, na których ryzyko zaśnięcia za kierownicą jest większe, niż na pozostałych drogach*. Umiejętność radzenia sobie ze zmęczeniem podczas podróży autostradami jest szczególnie istotna.

- Na bezpieczeństwo jazdy wpływa zarówno postawa kierowców, jak również stan infrastruktury drogowej. Z myślą o bezpiecznych, szybkich podróżach utrzymujemy w dobrej kondycji zarówno samą drogę, jak i wiedzę kierowców w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Akcja „To nie sen, Ty prowadzisz” jest kolejną inicjatywą, w ramach której wspólnie z kierowcami tworzymy katalog porad, które pomagają bezpiecznie dotrzeć do celu. Liczymy, że efektem tego zaangażowania będzie także utrzymanie wysokich statystyk bezpieczeństwa na A4 Katowice-Kraków – mówi Rafał Czechowski, rzecznik SAM S.A.

Sposoby kierowców, jak nie zasnąć za kierownicą, uzupełnią pierwszy w Polsce podręcznik dla podróżujących autostradami, który powstał w wyniku ubiegłorocznej akcji „Rekordowo bezpieczni z A4 Katowice-Kraków”. Istniejący poradnik, opracowany przez ekspertów z Policji, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego oraz SAM S.A., dopełniony poradami kierowców, stanowić będzie kompendium bezpiecznej jazdy autostradami.

Wyróżnione porady kierowców w konkursie „To nie sen, Ty prowadzisz”:


1.   
Moja rada jest sprawdzona - aby zmęczenie pokonać i natychmiast przestać ziewać, wystarczy głośno zaśpiewać! Że słoń nadepnął na ucho? Że głos brzmi cokolwiek głucho? Nieważne takie niuanse, wykorzystaj swoją szansę i sopranem czy też basem śpiewaj, by nie zasnąć czasem!

2.   
Gdy mnie w aucie chwyta "spanie", biorę się za rymowanie i wierszem do siebie gadam, opisy świata układam, odę do mojej maszyny komponuję, plotę rymy... Wysiłek mózgu ogromny sprawia, że człowiek przytomny od razu staje się, świeży... Niech spróbuje, kto nie wierzy.

3.   
Jeśli czujesz się zmęczony, zadzwoń do żony... jeśli ciężko Ci się skoncentrować, zatrzymaj się, nie warto ryzykować. Jeśli ciężkie masz powieki, odpocznij chwilę, a nie giń na wieki...

4.   
Najlepszym sposobem, żeby nie zasnąć za kierownicą jest ciągła rozmowaz pasażerem samochodu na dowolny temat - a uwierzcie mi takich jest bardzo wiele. Jeśli natomiast jedziecie sami to lepiej nie ryzykować, tylko zrobić sobie 10-15 minutową przerwę na stacji, zrobić dwa, trzy szybkie sprinty (żeby nam serce zaczęło szybciej bić), kupić kawkę na stacji i można spokojnie jechać dalej.

5.   
Posiadając radio CB poszukaj mobila jadącego w tym samym kierunku, poprośo pomoc, aby nie zasnąć. Ustalcie sobie kanał, a rozmowa o czymkolwiek nie pozwoli wam zasnąć. Im ciekawszy temat tym metoda skuteczniejsza.

6.   
Włączam audiobooka! Lubię historię i słucham „Sensacji XX wieku” Wołoszańskiego. Opowiada z taką pasją, że nawet laika zainteresuje! Inna rada – włącz naukę języka obcego. Skupienie gwarantowane.

7.   
Staram się nie używać tempomatu przez cały czas, a szczególnie w nocy. Jest wygodny, ale czym mniej trzeba robić, tym szybciej się znużysz.

8.   
Dobrym sposobem na zwalczenie senności za kierownicą jest zrobienie sobie15 minutowej przerwy w podróży po każdych 2 godzinach jazdy.

9.   
Polecam kilkuminutową gimnastykę na świeżym powietrzu.

10. 
Moim sprawdzonym sposobem na senność i zmęczenie za kierownicą jest zjedzenie kilku plasterków cytryny posypanej cukrem. Polecam! Ale organizmu nie oszukasz, nie warto, lepiej trochę pospać.

11. 
Dobrym sposobem jest żucie gumy. Naukowcy udowodnili, że żucie gumy zwiększa zdolność koncentracji prawdopodobnie na skutek intensywnej pracy mięśni żuchwyi tym samym zwiększenia wydolności układu krążenia zasilającego głowę i mózg. Należy jednak pamiętać, że zbyt długie i zbyt częste żucie gumy może, zdaniem niektórych lekarzy, wysuszać śluzówkę krtani, więc nie należy przesadzać. Od jakiegoś czasu, gdy czuję zmęczenie żuję gumę – naprawdę pomaga.

12. 
Można sięgnąć po słodycze z kofeiną, albo napić się napoju energetyzującego. Oczywiście bez przesady.

13. 
Sprawdzonym sposobem jest zatrzymanie się i przemycie twarzy zimną wodą np. mineralną niegazowaną. Cały organizm natychmiast obniża minimalnie temperaturę i człowiek "ożywa". Wiadomo, że to w ciepłym czujemy się bardziej „rozmymłanymi”, a po takiej "kąpieli" człowieka stawia na nogi.

14. 
Czy to latem czy zimą, kiedy zaczyna się "łamać" nasza spostrzegawczość (sprawdzona np. na zasadzie zapytania siebie samego co ostatnio powiedział speaker w radio albo jaka melodia właśnie "leci") - otwieram okno albo dwa, ale tak do samego końca. Gwarantowany efekt, a przy okazji możemy się czuć jakbyśmy jechali kabrioletem. Działa zawsze szczególnie przy 140km/h !!!

15. 
Sprawdzonym sposobem jest płyta z dobrym kabaretem, działa zawsze. Dodatkowo nie ukrywać emocji i głośno się śmiać, ponieważ śmiech dotlenia mózg i od razu przestaje się chcieć spać.

16. 
Do tych już wypróbowanych metod przeciwstawiających się atakom snu dołączam spożywanie sporej ilości płynów. Nie muszą to być tzw. "wspomagacze", które działają rozbudzająco (lub nie), ale nawet zwykła woda spożywana w dużej ilości, powoduje takie ciśnienie na pęcherz, że musimy zatrzymać się "za potrzebą". Ta metoda kumuluje chyba najbardziej skuteczne, jak dotlenienie organizmu na świeżym powietrzu podczas przerwy w podróży.

17. 
Moim sprawdzonym sposobem jest jazda w niskiej temperaturze. W zimie nie włączać ogrzewania, natomiast w lecie używać klimatyzacji. W wysokiej temperaturze stajemy się bardziej senni przez co łatwiej usnąć za kierownicą.

18. 
Ważne, aby starać się jechać jak najmniej monotonnie. Staram się jak najmniej jechać lewym pasem. Jeśli tylko mam możliwość i odpowiednią odległość, przy wyprzedzaniu na przykład tirów, to wyprzedzam je pojedynczo zmieniając pas. Zawsze to jest jakaś odmiana.

19. 
Bardzo ważne w utrzymaniu "dobrej formy" kierowcy w podróży jest ustawienie fotela. Starajmy się, aby nasza sylwetka nie była ułożona jak do popołudniowej drzemki! Miejsce za kierownicą nie służy do wypoczynku, musimy być skoncentrowani! Szybciej znuży nas jazda w fotelu ustawionym "relaksacyjnie", zwłaszcza z odchylonym do tyłu oparciem i siedząc w nim głęboko. Trzymajmy fason również za kółkiem!

20. 
Krótka drzemka przed wyjazdem. Nawet pół godziny drzemki "oszuka" nieco nasz organizm i pozwoli dłużej jechać w dobrej formie! Ale trzeba wiedzieć kiedy przestać i absolutnie nie zgrywać twardziela za kółkiem!

21. 
Kiedy przekroczysz bramki autostrady,

stań na parkingu i posłuchaj rady!
Wysiądź z pojazdu i wdychaj powietrze,
zrób kilka skłonów przy świeżym wietrze.
Napij się kawy z dystrybutora
i zerknij na zegar jaka jest pora.
Przeglądnij sprawność świateł samochodu,
za wszelką cenę nie gnaj do przodu!
Skręć głową w lewo i potem w prawo,
a później obserwuj czy czujesz się żwawo.
Sprawdź swoje oczy czy lekkie powieki,
to wszystko jest po to, byś nie zgasł na wieki!!!
Gdy już ruszysz w samochodzie
nie jedź w cieple, lepiej w chłodzie.
Nie podgrzewaj też fotela,
gdyż ciepłota nas rozbiera.
Słuchaj zawsze odbiornika
niech głośno gra muzyka.
Nie rozpływaj się w marzeniach,
bo to obraz mocno zmienia.
Obraz wtedy się rozmywa,
koncentracja się rozpływa.
Fotel mocno ustaw w pionie,
Często pytaj "gdzie tak gonię?"
Żuj też gumę, przegryź kromkę,
Dużo picia pij przez słomkę.
A gdy znów coś nie tak będzie
zjedź na parking - jest ich wszędzie.
Powtórz wszystko z powyższego
i nie omiń z rad niczego!
Gdy tak będzie dobrze wiesz,
że dojedziesz tam gdzie chcesz!!!

 *Na podstawie badań przeprowadzonych przed PBS DGA we wrześniu 2011 r.

###

Informacje o SAM SA

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 61-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskał koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Na podstawie Umowy Koncesyjnej SAM S.A. ustawicznie  inwestuje w infrastrukturę autostradową oraz zajmuje się pozyskiwaniem długoterminowego finansowania na realizację  inwestycji.  Do końca 2009 r. wartość dokonanych inwestycji wyniosła 830 mln zł i była o ok. 300 mln wyższa od pierwotnego planu finansowego. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego  finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.

drukuj